-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16637 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

چرا خداوند ازدواج با زنان پيامبر را، بعد از درگذشت آن حضرت تحريم نمود؟
ترك ازدواج با همسران پيامبر نوعي احترام گذاري به شخص اوست و پيامبر در هر دو حالت داراي شخصيت بوده و از احترام لازم برخوردار است. در برخي از كشورها، نه تنها با همسر بزرگ فاميل ـ پس از درگذشت وي ـ ازدواج نميكنند، بلكه بازماندگان او كوشش مينمايند كه پس از درگذشت بزرگ خانواده، وضع خانه و اطاق كار و زندگي او را به هم نزنند. و از اين طريق به ديگران برسانند كه بزرگ فاميل ما هنوز زنده و جاويد است و از ميان ما رخت بر نبسته است.
ثانياً: همسران رسول خدا، بر اثر زناشويي با پيامبر، فضيلت و افتخار خاصي كسب كرده بودند. اگر پس از درگذشت پيامبر، ازدواج با آنان مشروع و قانوني بود، بسياري از شخصيتهاي برجسته براي كسب چنين افتخاري علاقه به ازدواج با آنان پيدا كرده، و در اين راه دست به تلاش و فعاليت ميزدند. مطلب همين جا خاتمه نميپذيرفت، چه بسا در تحصيل اين افتخار كشمكش و نزاع در ميان سران قوم پيش ميآمد.
اسلام براي جلوگيري از بروز چنين اختلاف و نزاعي، ازدواج با زنان پيامبر را تحريم نموده، و عامل اختلاف را ريشه كن ساخته است. نه تنها در اين مورد، بلكه در موارد ديگر سعي نموده كه عامل اختلاف را برطرف سازد، مثلاً در تقسيم غنايم جنگي كه سربازان اسلام به دست ميآوردند، مقرر فرموده كه آنچه از خصايص ملوك و سلاطين است ميان جنگجويان تقسيم نگردد، بلكه مربوط به پيشواي مسلمانان و بيت المال باشد. زيرا اگر چنين غنايم پر قيمت و گرانبها در ميان سربازان تقسيم گردد، چه بسا بر سر تقسيم آن، كشمكش درگيرد يا كدورتي حاصل شود.
ثالثاً: همسران پيامبر روي احترام خاصي كه در ميان مسلمانان داشتند، با هر كسي وصلت ميكردند، ماية جلب قلوب مردم به سوي او ميشد. حتي بزرگترين حربة پيمان شكنان جنگ جمل، اين بود كه يكي از همسران رسول خدا با آنان همراهي نموده بود.
هرگاه ازدواج با همسران رسول خدا مشروع و قانوني بود، ممكن بود بعضي از رجال سياسي، پيوند خود با همسران رسول خدا را دستاويز قرار داده و افكار را به نفع خود متوجه سازند. و از اين نظر، قرآن دستور ميدهد كه زنان پيامبر پس از رحلت او با ديگري ازدواج نكنند، و به هيچ جناحي نپيوندند. احزاب/6 و 53

: آية الله جعفر سبحاني
سيماي فرزانگان ج 1

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.